NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF’İN DEVAMI:
13 - (884) وحدثنا
عبيدالله بن
معاذ العنبري.
حدثنا أبي.
حدثنا شعبة عن
عدي، عن سعيد
بن جبير، عن
ابن عباس ؛
أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم خرج يوم
أضحى أو فطر.
فصلى ركعتين.
لم يصل قبلهما
ولا بعدهما.
ثم أتى النساء
ومعه بلال.
فأمرهن بالصدقة.
فجعلت المرأة
تلقي خرصها
وتلقي سخابها.
[ش
(سخابها)هو
قلادة من طيب
معجون على
هيئة الخرز،
يكون من مسك
أو قرنفل أو
غيرهما من
الطيب.ليس فيه
شيء من الجوهر وجمعه
سخب. ككتاب
وكتب].
{13}
Bize Ubeydullah b. Muâz
El-Anberî rivayet etti. (Dediki): Bize babam rivayet etti. (dediki): Bize
Şu'be, Adiyyeden, o da Saîdü'bnü Cübeyr'den, o da İbni Abbas'dan naklen rivayet
ettiki,
Resulullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem) Kurban veya Ramazan bayramı günü (namazgah'a) çıkarak iki
rek'at namaz kılmış. Bu namaz'dan önce ve sonra hiç bir namaz kılmamış. Sonra
maiyyetinde Bilâl olduğu hâlde kadınların yanına gelerek, onlara sadaka
vermelerini emir buyurmuş. Bunun üzerine kadınlardan bâzısı halkasını, bâzısı
da gerdanlığını atmaya başlamış.
(884) وحدثنيه
عمرو الناقد.
حدثنا ابن
إدريس. ح وحدثني
أبو بكر بن
نافع ومحمد بن
بشار. جميعا
عن غندر.
كلاهما عن
شعبة، بهذا
الإسناد،
نحوه.
{….}
Bana, bu hadisi
Amru'n-Nâkıd da rivayet etti. (dediki): Bize, ibni İdrls rivayet etti. H.
Bana Ebû Bekir b. Nâfi'
ile Muhammed b. Beşşâr beraberce Gunder'den rivayet ettiler. İbni İdris ile
Gunder'in ikisi birden Şu'be'den bu isnadla bu hadîsin mislini rivayet
etmişlerdir.
İzah:
Sihâb: misk veya
karanfil gibi güzel kokulu şeylerden boncuk şeklinde parçalardan yapılan
gerdanlıkdır.
Bu hadisle İmam Mâlik,
bayram namazından evvel ve sonra nafile namaz kılmanın mekruh olduğuna istidlal
etmişdir. Sahabe ve Tabiin 'den bir çok zevatın kavilleri de budur.
İmam Şâfit ile Selef
'den bir cemaata göre, bayram namazlarından önce ve sonra nafile namaz kılmak
mekruh değildir.
Evzâi, İmam A'zam ve Küfe
ulemasına göre ise, bayram namazından önce nafile kılmak mekruh, bayram
namazlarından sonra nafile kılmak mekruh değildir.
Nevevi: «Bayram
namazından önce ve sonra nafile namaz kılmayı kerih görenlere bu hadîsde bir
hüccet yokdur. Çünkü o vakitlerde namaz kılmamak, namazın mekruh olmasını îcâb
etmez. Kaaide, Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in kılıp kılmadığı
sabit oluncaya kadar namaz kılmayı menetmemekdir.» diyor.